Ubiegły rok był intensywny dla wyszukiwań Google. Niektóre aktualizacje algorytmu nastąpiły z dnia na dzień, inne stopniowo. Warto przyjrzeć się temu, co się zmieniło, bo zmiany algorytmów, których doświadczyliśmy w zeszłym roku, mogą być wskaźnikami nadchodzących zmian lub trendów. Sprawdźmy zatem jakie najważniejsze aktualizacje wyszukiwania Google wprowadzono!
Potwierdzona aktualizacja wyszukiwania obrazów
Google zmienił sposób działania wyszukiwania grafiki. Usunęto przycisk “Zobacz obraz” z wyników wyszukiwania. Prawdopodobnie jest to skutek rozstrzygnięcia prawnej skargi Getty Images. Podczas gdy webmasterzy z zadowoleniem przyjęli tą nowinę, użytkownicy wyszukiwarki nie byli zachwyceni.
Aktualizacja podstawowego algorytmu “Brackets”
Google opublikował aktualizację Bracktes, która koncentruje się na posiadaniu atrakcyjnych i często udostępnianych treści na stronie internetowej. Google tłumaczy, że aktualizacja dotyczy raczej trafności treści, niż ich jakości. Prawdopodobnie była to jedna wydłużona aktualizacja lub kilka aktualizacji równocześnie.
Zerowy wynik wyszukiwania (SERP)
Dzięki tej aktualizacji przy wyszukiwaniu widzimy tak zwaną “kartę wiedzy” w SERP w odpowiedzi na niektóre pytania, na przykład wyszukując “Która jest godzina we Wrocławiu?”, na szczycie wyszukiwania zobaczymy automatyczną kartę z odpowiedzią. Obecnie aktualizacja ogranicza się do małego zestawu zapytań związanych z kalkulatorami, jednostkami konwersji, czasem i datą.
Mobile-First Index Roll-Out
To aktualizacja mobilnych wersji stron internetowych, dotyczy rankingów i indeksów i ma na celu pomóc użytkownikom mobilnym znaleźć to, czego szukają. Wcześniej aktualizacja istniała tylko w wersji na pulpit. Po tej aktualizacji Google wyświetla mobilną wersję strony w wynikach wyszukiwania.
Snippet Lenght Drop
Ponieważ opisy meta przestały przekraczać limity znaków 300+, Google postanowił skrócić je do 150-160 znaków. Uważa się, że zostało to zrobione, ponieważ dłuższe opisy meta zajmowały dużo miejsca w wyszukiwarkach urządzeń mobilnych. Obecnie najlepszy wynik wyszukiwania zapewniają opisy w zakresie od 110 do 130 znaków.
Karuzele wideo
Po przetestowaniu tej funkcji w wyszukiwarkach desktopowych, Google w końcu rozwinęło ją, eliminując miniatury filmów i umieszczając je zamiast tego w karuzeli wideo, co zostało natychmiast zauważone przez użytkowników. Dzięki tej aktualizacji liczba filmików wideo wyświetlanych w wynikach wyszukiwania jest znacznie większa.
Mobile Seed
Szybkość stron będzie od teraz jednym z czynników rankingowych wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Google oświadczył jednocześnie, że wpłynie to tylko na najwolniejsze strony mobilne, a tym samym na niewielki procent zapytań. Dzięki temu użytkownicy urządzeń mobilnych mają znajdować odpowiedzi na zapytania tak szybko, jak to możliwe.
Aktualizacja podstawowego algorytmu “Medic”
Po potwierdzeniu aktualizacji algorytmu bazowego przez Google, zostały wprowadzone konkretne ulepszenia.Wdrożenie nastąpiło w ciągu tygodnia, ale aktywność była najwyższa w dniach 1-2 sierpnia. Aktualizacja szczególnie dotknęła obszaru zdrowia i wellness. Wiele stron o silnej pozycji znacznie spadło w rankingu.
Google rzadko oficjalnie potwierdza dokonywanie aktualizacji, o wielu z nich zapewne nie mamy nawet pojęcia. Te, które udaje nam się wyłapać zwykle faktycznie służą ułatwianiu naszego internetowego życia. Inaczej jednak mogą odczuwać ich skutki właściciele witryn, które tracą swoje dotychczasowe pozycje w rankingu. Niezależnie od tego, za wszystkimi przewidywalnymi i nieprzewidywalnymi aktualizacjami, które Google przeprowadza, intencja pozostaje przez cały czas taka sama – chodzi o pomaganie użytkownikom w znalezieniu tego, czego szukają.