Adwords i SEO to główne elementy Search Engine Marketing (SEM), czyli marketingu w wyszukiwarkach internetowych, które należą do najcenniejszych narzędzi w prowadzeniu kampanii marketingowych online. Która forma promocji jest lepsza dla twojego biznesu i czy w ogóle da się je porównać? Jest to jeden z najgorętszych tematów w dziedzinie promocji w internecie. Odpowiedź na to pytanie nie jest jednak jednoznaczna.
SEO
Największą zaletą silnego, organicznego rankingu SEO jest to, że ranking organiczny jest bardziej wiarygodny niż reklamowany. Użytkownicy używają Google już wystarczająco długo, by być odpornymi na reklamy. Statystyki wskazują, że wysoki ranking organiczny przyciąga o 50% więcej kliknięć niż najwyższa pozycja w rankingu AdWords. Zresztą sami wyszukując pomijamy pierwsze wyniki, które oznaczone są jako “reklamy”. Mając to na uwadze, wiele firm chce uzyskać wyższą pozycję w rankingach organicznych, często inwestując duże kwoty, aby ich witryna znalazła się na szczycie. Jednak nie jest to tak proste, jak “jeśli je zbudujesz, to przyjdą”. W rzeczywistości jest znacznie bardziej złożony. W tym momencie niejednokrotnie przydają się agencje SEO.
Organiczne SEO to ruchomy cel, którego osiągnięcie wymaga wysiłku, skupienia i cierpliwości, jednak w chwili kiedy twoja witryna osiąga dobrą pozycje, niewątpliwie przynosi niewiarygodne długoterminowe wyniki, które pomagają firmom rozwijać się w oparciu o zasługi i zaufanie, a nie głębokość kieszeni.
Google AdWords
Google AdWords są największym i najbardziej znanym graczem wśród wszelkich form płatnych reklam online. AdWords to świetny sposób na wejście na wysoką pozycję w wyszukiwarce bez długotrwałych starań. Jednak ma to swoją cenę, a przy nieprawidłowo zarządzanej kampanii, jest to cena, która może w szybkim tempie opróżnić kieszenie.
Najczęstszą opłatą Google AdWords jest Pay Per Click (PPC – płać za kliknięcie). Oznacza to, że gdy ktoś kliknie twoją reklamę, zostanie naliczona opłata. Popularne wyszukiwane hasła są droższe w zakupie niż te, które są mniej popularne. Stawka naliczana za każde kliknięcie zależy od rynku i miejsca, w którym chcesz się pozycjonować. Firma, która płaci 0,20 USD za kliknięcie, prawdopodobnie nie znajdzie się powyżej firmy płacącej 0,30 USD za kliknięcie. Co z biznesowego punktu widzenia jest logiczne.
Rozpoczynając płatną kampanię marketingową, ważne jest zrozumienie, czego szukają twoi klienci szukając twojej usługi. Często nie są to popularne, drogie hasła wyszukiwania, ale long tails (długie zwroty), które są znacznie tańsze i mniej konkurencyjne, a mają potencjał na przyniesienie zysków. Największą zaletą PPC jest to, że możesz kontrolować, na jakich warunkach będzie wyświetlana twoja witryna. Jest to szczególnie przydatne, gdy próbujesz określić, które słowo kluczowe zapewnia najlepsze wyniki. Korzystając z narzędzi do zarządzania Google AdWord, możesz łatwo sprawdzić, które słowa kluczowe przekształcają się w odwiedzających witrynę.
Co wybrać?
Naprawdę nie ma tutaj właściwej ani złej odpowiedzi. Wszystko zależy od firmy, konkurencji i budżetu. W wielu firmach najlepiej sprawdza się mieszanka wyników organicznych i płatnych. Ranking organiczny zapewnia Twojej firmie autorytet, zaufanie i długoterminowe wyniki, a płatne reklamy zapewniają natychmiastowe miejsce w rankingu i większą widoczność.