Od niewinnej zabawy i dzielenia się swoim życiem z innymi, Instagram stał się poważnym marketingowym narzędziem. Influencerzy zyskują na popularności i coraz więcej firm decyduje się na poszukiwanie kogoś, kto odpowiednio zareklamował by ich markę na Instargamie. Trudno się dziwić – według badań opublikowanych na portalu Statista, od czerwca 2018 roku na instagramie jest obecnie miliard zarejestrowanych, aktywnych kont. Jest to wynikiem nieustającego od 5 lat wzrostu użytkowników portalu, przy obecnej populacji 7,6 miliarda ludzi na Ziemi, oznacza to, że prawie 1/7 ludzkości aktywnie korzysta z Instagrama. Prawdopodobieństwo, że klienci lub potencjalni klienci twojej marki są tam obecni jest ogromne. Statystyki wskazują, że marketing z użyciem influencera to już nie chwilowa moda, ale strategia. Jak go szukać?
1.Dlaczego potrzebuję influencera?
To pierwsze i podstawowe pytanie. Przed przystąpieniem do wyszukiwania idealnej osoby, warto się zastanowić dlaczego twoja marka jej potrzebuje. Jaki wynik chcesz osiągnąć dzięki kampanii z influencerem? Podobnie jak w przypadku każdej innej strategii marketingowej, nie powinniśmy traktować tego przedsięwzięcia jako eksperymentu. Nie warto się spieszyć i zaplanować kampanię tak, jak każdą inną – podejmując najpierw decyzje o działaniach, danych, które będą wykorzystywane do mierzenia skuteczności kampanii i zasadach współpracy. Jasno postawiony cel sprawi, że efekty kampanii będą miarodajne, a ty nie stracisz kontroli nad budżetem, czasem i wizerunkiem marki.
2. Znalezienie ideału: chodzi o przekaz
Szukanie osoby, która sprawdzi się najlepiej, to coś więcej niż porównywanie wielkości odbiorców. Każda marka ma inną historię do przekazania, inny charakter i inne cele. Tak samo jest z infuencerami. Jeśli wasze profile działania nie są spójne, odbiorcy szybko wyczują brak autentyczności. Duży zasięg influencera w połączeniu z dobrze zrobionymi zdjęciami i spreparowanymi opisami owszem, zyska publiczność, ale szybko zauważysz, że nie przekłada się to na zainwestowany czas i pieniądze, bo generuje niewiele konwersji. Jednym z najprostszych sposobów sprawdzania wpływowych osób na Instagramie, jest używanie narzędzi innych firm, takich jak Fohr Card lub Social Blade. Można odkryć wszystko od wielkości grupy docelowej przez obserwujących, po demografię odbiorców. Poświęcenie czasu na sprawdzenie czy posiadasz odpowiednią grupę odbiorców spowoduje, że sponsorowane posty będą bardziej autentyczne, a potencjalni klienci otwarci i zaangażowani w twój produkt.
3. Rozmiar nie zawsze ma znaczenie
Chociaż określenie “influencer” przywołuje obrazy odległych plaż, Lamborghini i milionów fanów, marketing influencerów może być tak samo skuteczny (jeśli nie skuteczniejszy) na znacznie mniejszą skalę.
Ostatnie badanie przeprowadzone przez Makerly sugeruje, że wybór najpotężniejszych może nie zawsze pomóc w zdobyciu większej liczby klientów. Zamiast tego okazało się, że osoby o wpływie mikro od 1000 do 10 000 osób, mogą wywołać ponad czterokrotnie większe zaangażowanie dzięki lojalności swoich fanów.
4. Szukaj zaangażowania
Ilość polubień nie świadczy o wielkości zasięgu, jest jednak metryka, której nie da się przekłamać: zaangażowanie. Należy pamiętać, że popularność niekoniecznie jest równoznaczna z wynikami. Prawdziwe zaangażowanie to krytyczna miara, która generuje konwersje i jest to najważniejsza miara, którą należy brać pod uwagę, szukając osób reklamujących twój biznes. Znakiem dobrego influencera jest umiejętność stymulowania konwersacji w sekcji komentarzy. Polecenia (przyjaciele oznaczający się nawzajem w postach) to rodzaj zaangażowania, które prowadzi do przyszłych konwersji.
5. Długotrwała relacja
Wydaje się, że dni jednorazowych kampanii reklamowych dobiegają końca, a marki przyjmują podejście do współpracy oparte na relacjach. Odpowiednie stosunki współpracy są niezwykle ważne. Dłuższa współpraca oparta na zaufaniu pozwala influencerowi wyczuć klientów i lepiej zrozumieć cele marki.
Powyższe kroki pozwolą ci na coś więcej niż eksperymentalną kampanię. Dadzą ci szansę na odnalezienie ambasadora twojej marki, który będzie kreował ją razem z tobą.