Zgodnie z najprostszą definicją, SEO, czyli skrót od search engine optimization, to dokładnie tyle, co optymalizacja serwisów pod kątem robotów wyszukiwarek. Jest to szereg działań, których celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji w wyszukiwaniach użytkowników sieci w odniesieniu do danych słów kluczowych. Im wyższa pozycja, tym większa liczba odsłon, większe grono odbiorców i potencjalnych klientów oraz – przynajmniej z założenia – wyższa sprzedaż. Wniosek jest prosty: warto zadbać o pozycjonowanie naszej strony w wyszukiwarce.
Dlaczego SEO to gra warta świeczki
O tym, że pozycjonowanie stron internetowych w sieci jest bardzo ważne, świadczy dziś m.in. niezwykle rozbudowana już branża SEO. Istnieje bardzo wiele firm, które zajmują się pozycjonowaniem i optymalizacją, przeprowadzaniem audytów i nie tylko. Chcąc zadbać o pozycję swojego serwisu czy sklepu możemy się zwrócić do jednej z takich firm, a możemy też, szczególnie przy niskim budżecie przedsiębiorstwa (np. niedawno powstałego), zacząć od działań na własną rękę. Wymaga to dużego nakładu pracy, ale – wbrew pozorom – wcale nie musi być aż tak trudne. Z pewnością konieczna jest konsekwencja i wiedza o tym, co można zrobić.
Istnieje wiele czynników, które sprawiają, że jedne strony internetowe pozycjonują się wyżej, inne niżej. A zwykle pojawienie się w czołówce wyników organicznych to dla firmy być albo nie być. Małym firmom z pewnością będzie trudno wybić się wyżej, niż gigantom, jednak sukcesywna praca przyniesie rezultaty. Obecnie mówi się o blisko 200 czynnikach, które mogą jedne strony wywindować do top 5, a inne zrzucić w “otchłań” wyszukiwarki. Pozycjonując się “pod” wyszukiwarkę Google’a (który jest najpopularniejszy w całej Europie i oczywiście w Polsce), musimy wiedzieć, co lubi Google. Niestety, nie jest to proste i oczywiste, bo informatyczny gigant skrzętnie ukrywa informacje o tym, w jaki sposób ocenia, na której pozycji dana strona powinna pojawić się w wyszukiwaniach. Na szczęście olbrzymia liczba tych czynników jest znana, więc nie jesteśmy bezradni.
Co decyduje o pozycji strony w wyszukiwarce?
W dziesiątce najważniejszych czynników, które sprawiają, że strona ma szansę na lepsze pozycjonowanie są: wiek domeny, nazwa domeny – czyli zastosowanie w niej słów kluczowych (KW – key word), KW na początku nazwy domeny, długość rejestracji domeny – im dłużej, tym lepiej, historia domeny, deklaracja własności domeny, “niekaralność” właściciela domeny pod kątem spamu, czy też krajowe rozszerzenie domeny (w polsce .pl), które podnosi widoczność dla danego kraju. Należy pamiętać, że czynniki te są ważne, choć nie zawsze najistotniejsze. Mówiąc krótko: wiemy, ale nie jesteśmy pewni. Stąd branża SEO to też własne obserwacje i praktyka, niekiedy metoda prób i błędów. Ważne jednak, że niektóre błędy mogą nas słono kosztować.
Mając na uwadze powyższe czynniki, kupując domenę dla swojej strony, a raczej dla strony swojej firmy, najlepiej wybrać właśnie taką, która zawierać będzie słowo kluczowe związane z oferowanym produktem lub usługą. Przykładowo, świadcząc usługi barberskie z dojazdem możemy wykupić domenę “barberzdojazdem”, a jeśli świadczymy je tylko w Warszawie, z pewnością pomoże nam rozszerzenie “waw.pl”. Dobrze, by domena ta nie była bardzo nowa, ale miała jakąś historię. Najlepiej wykupić ją z góry na kilka lat. Potem, przy tworzeniu strony, należy we właściwy sposób ją zoptymalizować – nadać właściwy tytuł, opis oraz słowa kluczowe. Robi się to z poziomu panelu zarządzania stroną. Jeśli na przykład nasza pierwsza strona jest “postawiona” na Word Pressie, to z pewnością znajdziemy tam odpowiednią zakładkę do opisów SEO, a także możemy pobrać i zainstalować szereg wtyczek, przydatnych w optymalizacji poszczególnych podstron. Jedną jest choćby wtyczka do generowania tzw. sitemapy, dzięki której robot swobodnie porusza się po naszej stronie i łatwo dociera do nowych treści.
Tworzenie treści
Nawet jeśli nasza strona jest typowo “statyczna” (składa się zaledwie z kilku podstron, których treść w zasadzie pozostaje bez zmiany), warto dodać do niej element dynamiczny – np. zakładkę z blogiem, co ułatwi zdobywanie odsłon (i potencjalnych klientów), rozbudowę strony i tworzenie linkowań (na przykład z artykułu o tym, jak pielęgnować brodę do naszej konkretnej usługi na podstronie z ofertą. Dodatkowo, blog z przydatnymi informacjami pomoże nam w marketingu w social mediach.
Tworząc treści również musimy mieć na uwadze SEO i zachowywać najważniejsze zasady: stosować tzw. headery (nagłówki – H1 dla tytułu oraz H2, H3, H4 itd – dla śródtytułów i mniej ważnych wyróżnień), stosować słowa kluczowe w treści, oraz – najlepiej – tworzyć treść w oparciu o wyszukiwania internautów.
Nieodłączną częścią pozycjonowania strony jest też zdobywanie linków zewnętrznych (prowadzących z różnych wartościowych stron) oraz linkowanie wewnętrzne pomiędzy swoimi postami i zakładkami. Pamiętajmy, że warto też linkować do mocnych stron, które są na przykład źródłem informacji, jednak każdy link na zewnątrz przekazuje “moc”, dlatego trzeba linków takich używać rozsądnie.
Jak widać, podstawy SEO nie są aż tak zawiłe. W sieci znajdziemy znaczne pokłady wartościowych informacji, rozszerzających te podstawowe wiadomości.