Jak to właściwie jest, że na daną frazę jeden serwis pojawia się w wyszukiwarce wyżej, niż inny? Dlaczego STS pojawia się jako pierwszy podczas wyszukiwania operatora bukmacherskiego? Jeśli ktoś z polskich googli uprawia sport nowy, otrzyma taką stronę w najlepszych wynikach. Jeśli ktoś z Polski szuka wiadomości sportowych, otrzyma stronę taką jak sportgniezno.pl w najlepszych wynikach.
Najpierw sprawy podstawowe
Jeśli jesteśmy dopiero na etapie “stawiania” swojej strony internetowej, to jest to właściwy moment na zadbanie o kilka istotnych kwestii, które później będą miały wpływ na stopień łatwości/trudności pozycjonowania. Absolutną podstawą jest m.in. dobra domena z jak najdłuższą i pozytywną historią. Wybierając domenę zwróćmy też uwagę na wskaźniki, takie jak PageRank, który informuje o jakości domeny.
Ważne jest, by domena jak najlepiej odzwierciedlała to, czego dotyczyć będzie zbudowana na niej strona internetowa. Przykładowo jeśli zakładamy stronę o tematyce hazardowej, możemy kupić do niej domenę “kasyno online”. W ten sposób zarówno precyzyjnie określimy naszą działalność już w nazwie domeny, ale też zawrzemy w niej bardzo ważne słowa kluczowe – bo przecież wielu internautów, szczególnie tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z internetowym hazardem, w ten sposób może takiego serwisu poszukiwać. Jednocześnie słowa kluczowe z nazwy domeny mogą stać się głównymi słowami kluczowymi, na które będziemy swój serwis pozycjonować.
Dobieranie słów kluczowych
Zarówno wybieranie nazwy domeny (oraz jej rozszerzenia!), jak i określanie najważniejszych słów kluczowych, to sprawy, które trzeba przemyśleć na samym początku. To, na które słowa czy frazy kluczowe będziemy się pozycjonować, zależy od specyfiki naszego biznesu. Nie należy jednak wybierać ich pochopnie – chodzi przecież o to, by wybrać te, z których internauci rzeczywiście korzystają, poszukując w sieci stron podobnych do naszej. Korzystając z narzędzi dostępnych w sieci, takich jak “Planer słów kluczowych” Google, możemy zbadać dane słowa kluczowe pod kątem ich konkurencyjności, historii oraz natężenia wyszukiwań w przeszłości. Im częściej wyszukiwane słowo kluczowe, tym większa konkurencja, a co za tym idzie – wyższa trudność pozycjonowania.
Jak się pozycjonować na daną frazę/słowo kluczowe?
Jeśli już dobraliśmy właściwe słowa kluczowe, to musimy po pierwsze zoptymalizować pod ich kątem naszą stronę. Nasze główne słowo kluczowe powinno pojawić się w tytule strony(H1), śródtytułach (H2, H3, H4 itp.), a także w treści, którą mamy na stronie, oraz w odpowiednich miejscach w kodzie HTML (jeśli zakładamy bloga na silniku np. WordPressa, to możemy ściągnąć odpowiednią wtyczkę, która w prosty sposób pomoże nam ustawić właściwy meta tytuł strony, meta opis oraz słowa kluczowe. Zadbajmy o to, by słowo/słowa kluczowe pojawiały się w treści na stronie odpowiednio wiele razy, ale pamiętajmy, by z tym jednak nie przesadzić.
Kolejnym krokiem są już typowe działania pozycjonerskie: rozwijanie linkowań z serwisów zewnętrznych, prowadzących do naszej strony na daną frazę, budowanie tzw. zaplecza, które będzie przekazywać naszej stronie “moc”, kupowanie artykułów sponsorowanych z mocnymi linkami do naszej strony, czy regularne tworzenie wysokiej jakości contentu, uwzględniającego nasze najważniejsze słowa kluczowe. Pamiętajmy, że działania te wymagają czasu. Regularnie sprawdzajmy postępy.
Art.spons.