Facebook to obecnie jedna z największych platform socialmediowych w sieci. Regularnie korzysta z niej ponad 1,3 miliarda osób, a w każdej minucie loguje się około 500 tysięcy ludzi na całym świecie. Nic dziwnego, że serwis ten się dziś gigantycznym narzędziem marketingowym, z odpowiednią, zbudowaną do tego celu strukturą. Przez Facebooka każdego dnia dotrzeć możemy do olbrzymiej liczby osób.
Do czego służy Facebook?
Facebook to serwis społecznościowy, który powstał już blisko 15 lat temu. Choć nie jest to pierwszy tego typu portal, to jednak to właśnie ten jako pierwszy osiągnął tak globalny sukces. W 2017 roku liczba zarejestrowanych na nim użytkowników wyniosła przeszło 2 miliardy. Gdyby użytkownicy Facebooka byli osobnym państwem, byłoby ono najliczniejsze na świecie! Trudno nie dostrzec olbrzymiego potencjału, jaki drzemie na tym prostym z założenia serwisie.
Początkowo Facebook miał być miejscem w sieci do ułatwiania budowania relacji pomiędzy ludźmi: utrzymywanie kontaktów z bliskimi znajomymi i poznawanie nowych ludzi. Dzielenie się zdjęciami, ciekawymi materiałami, odnajdywanymi w sieci – tak działał Facebook w początkach swojego istnienia. Z biegiem czasu i wraz z rozwojem Internetu, stało się jasne, że serwis ten może być też gigantyczną machiną marketingową z olbrzymim zasięgiem, umożliwiającą dotarcie do rzeszy potencjalnych klientów. Stało się jasne, że jest to miejsce idealne do nawiązywania nie tylko prywatnych, ale i zawodowych kontaktów, a zgodnie z zasadą, że od każdego człowieka na świecie dzieli nas zaledwie pięć uścisków dłoni, istniejąc w sieci, możemy dotrzeć niemal do każdego.
Obecnie Facebook, wraz z przejętym przez firmę Marka Zuzkerberga Instagramem, dają użytkownikom zarówno rozwiązania dla osób prywatnych, jak i firm.
Facebook jako narzędzie marketingowe
Trudno dziś wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejś firmy czy marki bez profilu na Facebooku. Od dłuższego już czasu serwis umożliwia tworzenie profili firmowych, co jest ważne dla budowania rozpoznawalności. Umieszcza się tam wszystkie podstawowe informacje o firmie – opisuje usługi, podaje dane adresowe itp. To jednak tylko początek. Najważniejsze jest budowanie relacji – na przykład umożliwienie klientom kontaktowanie się z firmą bezpośrednio przez Facebooka, rozwiązywanie ich problemów, pomaganie w skorzystaniu z usług, czy wreszcie przyjmowanie reklamacji i ocen od niezadowolonych klientów. Bezsprzecznie dobrze, gdyby opinie były jedynie pozytywne, choć i te gorsze budują wiarygodność marki i pomagają uporać się z problemami i zapewnić firmie jeszcze lepsze spełnianie potrzeb klientów.
Mając już profil na Facebooku możemy aktywnie promować swoje usługi za pomocą dostępnych narzędzi – na przykład reklam. Przy stosunkowo niskich kosztach dotrzeć możemy do szerokiej grupy odbiorców. Co więcej, są to odbiorcy dopasowani do naszych oczekiwań i usług czy produktów, które sprzedajemy. Dzięki temu reklama dociera tam, gdzie powinna, a nie do przypadkowej osoby, która z pewnością nie będzie zainteresowana. To oszczędzanie środków na reklamę.
Jak działać na Facebooku?
Poza organizowaniem kampanii reklamowych samo prowadzenie firmowego fanpage’a jest ważnym narzędziem. Oprócz wspomnianych wcześniej kwestii, takich jak ułatwienie kontaktu z klientami, możemy aktywnie zdobywać fanów z pomocą odpowiednich działań – na przykład angażowania się w kampanie charytatywne, różnego rodzaju akcje społeczne, które również budują naszą rozpoznawalność i sprawiają, że zyskujemy opinię społecznie zaangażowanych. W taki sposób zdobywa się sympatię i przychylność internautów. Każdy z nas chętniej poleci firmę lub produkt, o której ma pozytywne zdanie, zna ją – nawet jedynie z opinii znajomych. To ogromny kapitał, z którego warto skorzystać.