Rzeczywistość wirtualna (ang. virtual reality, VR), to określenie, które słyszymy coraz częściej. Jest ona niczym więcej, tylko sztucznie wytworzonym, trójwymiarowym obrazem przedstawiającym przedmioty, obiekty lub zdarzenia. Co w tym takiego? Otóż szacuje się, że do 2020 r., jedna trzecia globalnych konsumentów będzie korzystać z wirtualnej rzeczywistości. Możesz użyć wirtualnej rzeczywistości do wszystkiego – od czytania wiadomości o różnych wydarzeniach, które można znaleźć na naszesudety.pl, do interakcji z ludźmi i przedmiotami. VR stwarza wyjątkowe, zapadające w pamięć i bardzo wciągające doświadczenia, trudno się dziwić, że daje tym samym ogromne możliwości w zakresie promowania marek. VR to coś więcej niż tylko technologia.
Dlaczego VR to idealne narzędzie marketingowe?
1. Ogromny wpływ na zmysły. Rzeczywistość wirtualna jest na tyle wciągająca, że zmusza mózg do myślenia, że ciało faktycznie znajduje się w wirtualnym środowisku. Mówi się na to “obecność” i uznaje za magię wirtualnej rzeczywistości. Oprócz odwoływania się do naszego zmysłu wzroku i słuchu, wpływa również na nasz ruch, poczucie równowagi i świadomości ciała. Wpływ na tak dużą ilość zmysłów wzmaga więź emocjonalną z doświadczeniem, sprawiając, że zapada nam ono w pamięci. Technologia VR jest na tyle potężna, że używa się jej w rehabilitacji osób sparaliżowanych.
2. Bycie uczestnikiem wydarzeń. “Obecność” pozwala na faktyczne przeżywanie historii, a nie bycie jedynie biernym obserwatorem. Twórcy treści nie muszą używać zdjęć ani muzyki, czy edycji, aby dać nam przekonanie, że jesteśmy wewnątrz wydarzeń, bo naprawdę tam jesteśmy. Wrażeniu, że znajdujemy się w centrum, towarzyszy niezwykła siła. Doświadczamy tego, co dookoła na naszych własnych warunkach, co prowadzi do większego zaangażowania, a nawet poczucia empatii.
3. 100% naszej uwagi. W szybkim świecie wypełnionym cyfrowym szumem, trudno aby coś przykuło w pełni naszą uwagę. Zestaw słuchawkowy używany w VR sprawia, że jesteśmy w pełni zaangażowani i nic nas nie rozprasza.
4. Doświadczenia emocjonalne. Nośnik, który ma na nas silny wpływ może wpływać na to co myślimy, czujemy, a nawet zmieniać nasze zachowanie. Z tego powodu VR jest stosowana w leczeniu takich chorób, jak autyzm, zespół stresu pourazowego i depresja.
5. Niemożliwe jest możliwe. VR to możliwość teleportowania się w inną rzeczywistość w zupełnie nowy, niepowtarzalny sposób. Możemy podróżować do odległych miejsc, cofać się w czasie lub udać w przyszłość. Jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.
6. Elastyczność. Dzięki różnym formatom dla różnych celów, budżetów i terminów, rzeczywistość wirtualna naprawdę oferuje coś dla każdego.
VR to znacznie więcej niż trik marketingowy. Marki zaczynają zdawać sobie sprawę z mocy tego medium i czerpią korzyści z wykorzystania VR do opowiadania o swoich ostatnich przedsięwzięciach i wprowadzania swoich najnowszych produktów. Marki angażujące się w VR nie powinny jednak myśleć, że to reklama sama w sobie. Nie wystarczy po prostu odtworzyć kanału telewizyjnego w VR i mam nadzieję, że to zadziała. Podobnie jak w przypadku innych strategii marketingowych, to pomysł jest podstawą sukcesu. W rzeczywistości wirtualnej jest czymś jeszcze bardziej kluczowym, ponieważ mamy do czynienia z ogromnym zaangażowaniem użytkownika.
Obecnie jednym z najsilniejszych argumentów na niekorzyść strategii VR jest stosunkowo mała liczba użytkowników. Wprowadzenie na rynek bardziej samodzielnych zestawów słuchawkowych (bez konieczności użycia komputera czy telefonu komórkowego) sprawi, że medium stanie się łatwiej dostępne i tańsze. Zamiast czekać na to aż baza użytkowników dojrzeje, warto już teraz pracować nad sprytną strategią marketingową dotyczącą treści, może to pomóc w osiągnięciu zasięgu i ROI.
Marketing produktów i usług wejdzie na inny poziom niż kiedykolwiek. Maksymalizacja możliwości, które przynosi VR może stworzyć doświadczenia przewyższające wszystko co oferują inne media. Namacalne doświadczenie marki stworzy definicję tego, jak jest postrzegana przez klienta. Ostatecznie to nasza percepcja jest tym, co napędza dzisiejszy rynek.