Strategię optymalizacji pod kątem wyszukiwarek można podzielić na dwie kategorie: on-page SEO i off-page SEO. Oba współczynniki są kluczowe dla sukcesu kampanii SEO:
- On-page SEO sprawdza o czym jest strona
- Off-page SEO sprawdza jej popularność
Mówiąc prościej, on-page SEO sprawdza jaki rodzaj treści publikujesz, a off-page SEO jak wysoko pozycjonujesz się w wynikach wyszukiwania.
Czym jest on-page SEO?
To działania polegające na optymalizacji różnych części strony, które mają wpływ na jej pozycję w rankingu wyszukiwania. Rzeczy, nad którymi masz kontrolę i które możesz zmieniać. Najważniejsze to:
Tag title
Umieść wybrane słowa kluczowe w title tagu każdej strony w twojej witrynie. Istnieje wiele dobrych praktyk, które pomagają w odnalezieniu skutecznego title tagu.
Nagłówki (H1)
Zwykle są największymi słowami w poście, z tego względu wyszukiwarki dają im nieco większą wartość, niż reszcie tekstu. Dobrze jest umieścić słowa kluczowe w nagłówku każdego postu, pamiętając jednak, że nagłówek zawsze powinien dokładnie odzwierciedlać zamieszczoną treść.
Struktura adresu URL
Warto umieścić słowa kluczowe w adresach URL postów. Nie powinno się jednak zmieniać już istniejących adresów URL, na takie, które zawierają słowa kluczowe. Stare adresy URL warto zmienić tylko jeśli chcemy je przekierować. Najlepiej zrobić to po konsultacji ze specjalistą.
Tekst alternatywny dla obrazów
Każdy system zarządzania treścią powinien umożliwiać dodanie “ALT text” do wszystkich obrazów na stronie. Jest to tekst niewidoczny dla przeciętnego użytkownika – w rzeczywistości jest używany przez oprogramowanie czytnika ekranu, aby pomóc niewidomym użytkownikom Internetu zrozumieć zawartość obrazów. Wyszukiwarki indeksują obrazy w podobny sposób – wstawienie odpowiednich słów kluczowych pomoże im zrozumieć treść strony.
Czas ładowania strony
Google chce pomóc użytkownikom znaleźć to, czego szukają najszybciej, jak to możliwe. Optymalizacja stron w celu ich szybszego ładowania pomaga osiągnąć wyższą pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Zawartość strony
Treści na stronie muszą być użyteczne. Tekst powinien być łatwy do zrozumienia i wartościowy dla odbiorcy. Google oferuje metody mierzenia użyteczności treści.
Funkcja on-page SEO gwarantuje, że strona będzie odczytywana zarówno przez potencjalnych klientów, jak i przez roboty wyszukiwarek. Dzięki dobremu on-page SEO, wyszukiwarki mogą z łatwością indeksować twoją stronę, rozumieć jej treść i łatwo nawigować po jej strukturze i zawartości, co odpowiednio ją pozycjonuje.
Czym jest off-page SEO?
Skupia się na zwiększaniu znaczenia twojej domeny poprzez pozyskiwanie linków z innych stron. Istnieje współczynnik pod nazwą “domain authority”, który oblicza pozycję twojej witryny w porównaniu z innymi witrynami. Możesz za jego pomocą łatwo sprawdzić swój wynik.
Jednym z najlepszych narzędzi dla efektywnego off-page SEO, jest uzyskanie jak największej liczby linków do strony. Możesz to osiągnąć poprzez:
- tworzenie zawartości, którą chętnie udostępniają inni
- udostępnianie twojej strony w mediach społecznościowych
- wysyłanie maili do ważnych ludzi w twojej branży, którzy udostępnią twoje treści
- gościnne blogowanie na stronach ludzi z branży i zawieranie w postach linków do twojej witryny.
Specjaliści od SEO podkreślają, że mimo istotności ilości linków, liczy się przede wszystkim ich jakość. Tworzenie ciekawych treści, które inni chcą udostępniać, jest pierwszym krokiem do zdobycia cennych linków i polepszenia off-page SEO.
On-page czy off-page SEO?
Wybór pomiędzy pozycjonowaniem on-page a off-page, to jak wybór pomiędzy fundamentem domu a dach. On-page i off-page SEO wspólnie się uzupełniają. Warto na dobry początek skupić się na on-page SEO – budowaniu fundamentu. To on będzie w końcowej fazie podtrzymywał równie potrzebny dach.